In 2017 gelden de volgende bijtellingspercentages:
- 4% over de cataloguswaarde bij een uitstoot van 0 CO2 (gram/km) (beter is te spreken van 18% korting op een basistarief van 22%)
- 22% over de cataloguswaarde bij een uitstoot van meer dan 0 CO2 (gram/km)
- 35% (van de werkelijke waarde voor auto’s ouder dan 15 jaar).
Het lijkt een stuk simpeler te worden met ‘slechts’ een korting voor nulemissieauto’s. Maar schijn bedriegt omdat naast de regeling voor 2017 ook overgangsrecht bestaat voor ‘oudere’ auto’s. Zij houden gedurende een overgangsperiode hun huidige bijtelling van bijvoorbeeld 4%, 7%, 15%, 21% of 25%. De bijtellingstabel op het moment van de eerste tenaamstelling blijft het uitgangspunt. Aan het eind van de overgangsperiode wordt bekeken of zij op basis van de nieuwe regeling in aanmerking komen voor een korting (wat alleen voor nulemissieauto’s het geval is). Na afloop van de overgangsperiode gaat de bijtelling voor een nulemissieauto van 4% naar 7% (tarief ten tijde van eerste tenaamstelling 25% minus huidige korting van 18%). Nog een voorbeeld: Een hybride auto met een bijtelling van 7% gedurende de overgangsperiode gaat na afloop van de overgangsperiode naar 25%!
De regeling van 2017 sluit aan bij auto’s met een DET (datum eerste toelating) die in 2017 ligt. Het criterium DET is wat anders dan de datum van de tenaamstelling (op kenteken). Let daar op (en check het bijvoorbeeld bij het RDW). Voor auto’s met een DET vóór 2017 geldt de nieuwe regeling dus niet (ook niet als deze auto in 2017 wordt gekocht).
Omdat voor auto’s met een DET vóór 1 januari 2017 het basispercentage 25% blijft en niet mee omlaag gaat naar het nieuwe algemene tarief van 22% doet zich straks de situatie voor dat in ‘dezelfde’ auto (met enkel een onderscheid in DET vóór en na 1 januari 2017) niet dezelfde bijtelling van toepassing is. De vraag is of dit in rechte stand houdt. Voor deze groep berijders kunt u overwegen om pro forma bezwaar te maken tegen de afdracht van loonheffing (werknemer met een auto van de zaak) of tegen de aanslag inkomstenbelasting (ondernemers met een zakelijke auto).
Bron: Full Finance